vasael.ir

کد خبر: ۱۶۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸ - 08 June 2020

معرفی پایان‌نامه | نقش سیره علمی، سیاسی و مدیریتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در تمدن نوین اسلامی

وسائل ـ مطابق سیره و فرمایشات معصومین (ع) مبنای فعالیت سیاستمدار پیروی از دستورات الهی است و زندگی او به تمامه باید در خدمت امور مردم باشد و مدیریت باید بکوشد با به کارگیری و هدایت صحیح منابع، جامعه را به سوی اهداف الهی رهنمون کند.

به گزارش خبرنگار وسائل، هنگامی كه سخن از تمدن معرفی پایان نامه | نقش سیره علمی، سیاسی و مدیریتی پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیهم) در تمدن نوین اسلامیاصیل اسلامی كه امید است با تحقق آن تمدن نوین اسلامی شكل گیرد به میان می آید مقصود تمدنی است كه شاخص تعالی و رشد در آن قرب الهی باشد به گونه ای كه علوم براساس علم مطلق الهی اراه و گسترش یافته، سیاست مبتنی بر مدل سیاسی پیامبران و امامان (صلوات الله علیهم) ترویج و اجرا شده و مدیریتی متكی برشایسته سالاری دینی تحقق یابد.

ایجاد چنین تمدنی مستلزم دستابی به شاخصه هایی منبعث از آموزه های اسلامی است كه نخست بتوان به ضریبی از اطمینان نسبی دست یافت كه بتوان آنها را آموزه های اصیل آیات و سیره معصومان دانست؛ دوم بتوان كفت كه اطمینان نسبی ایجاد شده است كه آنچه ارائه می شود منطبق بر منطق عصمت معصومان و هدف آنها از بیان و یا رفتار به آن سیره بوده است و سوم در جامعه بشری با همه كاستی هایی كه وجود دارد از قابلیت اجرا برخوردار بوده و می توان از آن بهره گرفت؛ نه آنكه بیان بخشی از سیره باشد كه یا به خود معصوم اختصاص داشته و یا در تطبیق آن با هدف معصوم تردید وجود داشته باشد.

سیره پیامبر و اهل بیت ـ صلوات الله علیهم ـ دربردارنده دانش‌های مفید، کارآمد و به دور از هر خطا و اشتباه، تدبیر و اداره امور مردم، رهبری و هدایت نظام‌مند جامعه است که در برگیرنده ارکان مهم پی‌ریزی،‌ ساخت و هدایت و رهبری تمدن برتر است. چراكه با اتكا به منبع وحی و هدایت الهی ارایه شده است. مجموعه این سیره، منش و شیوه رفتاری پیامبر و امامان معصوم صلوات الله علیهم برای تحقق جامعه ای فهیم، هوشمند و دارای رشد در زمینه های گوناگون است كه شامل رهنمودها و دستورالعمل های كاربردی متعددی می باشد.

چنانچه امام علی علیه السلام در تبیین راهبرد اساسی سیاست می فرماید: «حسن السیاسه قوام الرعیه» نیكویی سیاست در برپای نگهداشتن مردم است و پیامبر صلی الله علیه و آله در بایستگی قبول مسؤولیت و مدیریت متناسب با توانمندی و جایگاه فرد می فرماید: «من وضع نفسه فی غیر املوضع الذی وصعه الله فیه مقته الله» كسی خود را در مقامی جز آنچه خدا برایش تعیین فرموده منصوب كند، خدایش دشمن دارد.

همچنین امام باقر علیه السلام در تبیین سرچشمه دانش اصیل می فرماید: «خدای تبارك و تعالی چیزی از احتیاجات امت را وانگذشت جز آن كه آن را در قرآنش فرو فرستاد و برای رسولش بیان فرمود و برای هر چیز اندازه و مرزی قرار داده و برای رهنمایی آن رهبری گماشت.

آنچه مسلم است دانشی فربه از اصول و دستورالعمل های كاربردی تمدن ساز در سیره معصومان وجود دارد كه توجه و اهتمام به كارگیری آن می تواند زمینه ایجاد تمدنی شگرف را پدید آورد بر این اساس این پژوهش در پی تببین نقش و تأثیر سیره علمی ؛ سیاسی و مدیریتی پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تأسیس تمدن نوین اسلامی با تکیه بر تبیین مفهوم این تمدن است.

(هدف) ازاین‌رو تلاش شده تا مفهوم تمدن از نگاه متفکران شرق و غرب مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن و با تکیه بر مفاهیم اصیل فرهنگ اسلامی، مفهوم مشخصی از تمدن نوین اسلامی ارایه شود. سپس چیستی و چگونگی شاخصه‌های ارکان تمدن یعنی علم، سیاست و مدیریت از سیره استخراج و نقش آنها در شکل‌گیری و بالندگی این تمدن تبیین گردد.

این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است و گردآوری داده‌ها بر اساس فرم‌های فیش‌برداری از منابع موجود و مرتبط انجام شده و در ادامه با شیوه‌های کیفی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. (روش) حاصل پژوهش آنکه تمدن نوین اسلامی بستر و امکانات آرامش (سکون قرآنی) و رشد و تعالی فرد فرد انسان‌های خویش را فراهم می‌نماید.

در تمدن نوین اسلامی، ارکان تمدن (علم، سیاست و مدیریت) دارای مفهوم و شاخصه‌های منحصر به خود است چنان که علم پیش نیاز رشد و تعالی آدمی و سرمنشأ آن قرآن صامت و ناطق بوده و در مسیر قرب بوده و مبتنی بر تقوا و دنیاگریزی است. سیاست ابزار برقراری عدالت‌ است و اساس آن را مدارا و برپای داشتن مردم تشکیل می‌دهد. ازاین‌رو به لحاظ ماهیت ظلم‌ستیز خود پیوسته در رویارویی با کفر و نفاق قرار دارد. مبنای فعالیت سیاستمدار پیروی از دستورات الهی است و زندگی او به تمامی در خدمت امور مردم است و مدیریت می‌کوشد با به کارگیری و هدایت صحیح منابع، جامعه را به سوی اهداف الهی رهنمون شود.

مدیریت دارای بایستگی‌ها، چیستی در قبول و یا عدم پذیرش مسؤوولیت است و در آن پیامدهای مدیریت ناشایستگان بیان شده و چگونگی مدیریت به دقت مورد توجه قرار گرفته است.

این پایان نامه در مقطع دكتری برای دانشگاه پیام نور مركز قم توسط محسن ادیب بهروز با راهنمایی دكتر محمد صادق جمشیدی راد و مشاوره استادان آیت الله محمدهادی یوسفی غروی و دكتر سیدحسن قریشی در شهریور 97 دفاع شد.

علاقه مندان می توانند برای دریافت فهرست و چند صفحه نخست این پایان نامه از اینجا دانلود كنند./229/205/م

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۶:۲۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۴۸
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۲۵
غروب آفتاب
۱۹:۴۹:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۰۷:۱۷